Navigatie

Over Scharrelvos

Borgerhout, 01/05/2018

Over Geertrui

Geer·trui (de; v; meervoud: geertruien)

1. mama van zoon S. (10 jaar)
2. mama van zoon K. (7 jaar)
3. mama van dochter M. (5 jaar)
4. mama van zoon F. (2 jaar)
5. vrouw (34) van de man van mijn leven aka De Fantastische Meneer Vos
6. een behoorlijk onzelfstandige zelfstandige
7. werkende moeder 24/7
8. allochtoon in de wijk met de slechtste score in Vlaanderen op het gebied van fijn stof
9. trotse taxichaffeur op mijn elektrische bakfiets
10. kok/ kuisvrouw/ secretaresse/ zuster/ juf/ kinderverzorgster/ politieagent/ rechter/ chef was/ …

Ik ben een piekeraar, een ploeterende idealist en altijd op zoek naar een ecologisch, economisch en origineel alternatief in de gangbare confectiemaatschappij. 

Mijn kinderen zijn druk, mijn man is sceptisch, mijn huishouden chaotisch en mijn doorzettingsvermogen gering. Ik heb geen tijd om alles zelf te maken, geen ruimte voor een moestuin, geen geld om alles verantwoord te kopen en geen huisgenoten die geloven in een groene revolutie. Deze omstandigheden dagen mij uit om te zoeken naar manieren waarop ik op zo’n manier gehoor kan geven aan de noden van mijn gezin zonder mijn eigen pricipes te verloochenen. Want het grootste geschenk dat ik mijn kinderen kan geven is bijdragen aan eerlijke wereld en hen vertrouwen in de toekomst schenken.

Over Scharrelvos

Vanuit mijn ervaring als mens, als moeder, als idealist en als blogger Geertruurzaam ben ik in 2017 begonnen om als franchise ondernemer tweedehands geboortelijsten samen te stellen. Algauw werd duidelijk dat ik meer zeggenschap en verantwoordelijkheid wilde hebben: tijd voor mijn eigen verhaal.

Scharrelvos is een commercieel bedrijfje, maar stiekem is het niet heel veel meer dan idealisme waar ik wat aan over hou (als ik het goed doe!).

 

  • Over de doelgroep

Duurzaam kopen kan op twee manieren:

  1. Producten kopen die eerlijk zijn geproduceerd. Fairtrade. Gerecycleerd materiaal. Biologische oorsprong. Lokaal.
    Er zijn gelukkige steeds meer merken die eerlijke spullen verkopen, en door die aan te kopen geef je een positief signaal af aan de fabrikanten. Door als consument te kiezen voor eerlijk, zullen de producenten uiteindelijk moeten beseffen dat dat is wat de mensen willen. De macht ligt immers bij wie het geld heeft: de consument. 

    Fairtrade kopen is gemakkelijk:
    - er is vollop keus, als je weet waar je moet zijn (niet in de reguliere winkelstraat, en ook niet in de grote ketens met een biollijn).
    - het is vaak mooi, hip, in de mode, origineel
    - je koop niet alleen een sociaal geproduceerd product, maar ook een stukje goed gevoel daarbij.
    - je weet wat je krijgt.
    - er hangt (terecht!) echter een behoorlijk prijskaartje aan die producten, wat niet voor iedereen haalbaar is. Dat is een serieuze drempel voor veel mensen om eerlijk te kopen.
     
  2. Tweedehands kopen is in sociaal opzicht minder interessant omdat je je als consument terugtrekt uit de productieketen. De fabrikanten horen jouw stem niet, ze weten niet dat jij kiest voor duurzaam. Het is een beetje als "niet stemmen omdat je tegen de gevestigde waarde bent". 
    In ecologisch opzicht kan er echter geen fairtrade compenseren aan hergebruik van goederen. 

    Tweedehands kopen is:
    - makkelijk en spotgoedkoop op rommelmarkten en in kringwinkels
    - regelmatig een gedoe en risico via online tweedehandsplatformen
    - serendipiteit: je vindt er vaak schatten die je niet zoekt, wat heel spannend en onverwacht is, maar niet zo handig als je net dat ene item nodig hebt
    - een sport voor wie ervan houdt en een crime voor wie opziet tegen 6 mails over- en weer over een besteksetje/ 10 x nodeloos de kringwinkel te moeten inlopen omdat ze net dan geen kinderbestek hebben

Scharrelvos biedt duurzaam aan
- met het gemak en de snelheid van eerlijk nieuw, voor wie weinig tijd of zin heeft om zelf op schattenjacht te gaan maar toch duurzaam wil kopen.
- met prijzen die overeenkomen met mainstream nieuw, voor wie weinig geld beschikbaar heeft om fairtrade nieuw aan te schaffen, maar toch duurzaam wil kopen.
Goedkoop duurzaam, dus.
 

 

  • Over de verkoopprijs

Wie écht goedkoop duurzaam wil kopen, kan beter naar de rommelmarkt of kringloopwinkel gaan dan naar Scharrelvos. Ik heb veel werk aan de producten online zetten, ik betaal er BTW over + alle mogelijke sociale lasten en belastingen, dus met rommelmarktprijzen kan ik onmogelijk concurreren.

Een grote confectieketen kan zelfs nieuwe producten verkopen tegen lagere prijzen dan die ik hanteer. Alleen kan je niet anders dan hier als consument serieuze stellen over de herkomst en de totstandkoming van deze spullen...

De verkoopprijs is gebasseerd op drie pijlers:

  1. Economisch:
    Ik heb een bepaalde inkoopprijs, ik moet BTW betalen over het product, ik heb mijn vaste lasten als zelfstandige en ik wil er ook wel iets aan over houden. Omgerekend naar uurtarief is dit niet riant, maar aangezien ik de service bied van klik-in-het-winkelmandje-en-het-wordt-zonder-gedoe-bij-je-thuisbezord vind ik dit wel realistisch.
     
  2. Praktisch
    Als ik te lage prijzen hanteer en daardoor teveel per dag verkoop, krijg ik het nooit voor elkaar om in zo'n tempo terug aan te kopen dat ik het stabiele aanbod kan garanderen waar ik zo voor ijver. Het tempo verkoop - inkoop moet bij te houden zijn.
     
  3. Idealisme
    1. ​ Bij een geselecteerd aanbod met rommelmarktprijzen zijn mensen geneigd te veel te kopen. Drie rammelaars bijvoorbeeld, omdat ze toch maar een schijntje kosten. Net als bij een echte winkel vind ik dat je moet kopen welke rammelaar je het mooiste vindt, zodat je daar bewust voor kiest en er zorg voor draagt. Je mag er ook drie kopen natuurlijk, als dat het gevolg is van een nood en niet vanuit een hebbenhebbenhebben-impuls ;-) Een betuttelde reden dus.
    2. Producten hebben een minimale waarde, vind ik. Soms zijn dingen nieuw best goedkoop, en als ik dan die prijs zou halveren blijft er maar weinig over. Commercieel gezien is dat natuurlijk niet zo interessant, maar ik ben van mening dat spullen met een goede basis een bepaalde waarde behouden. Wat die waarde dan is, dat is uiteraard subject - meer hierover staat bij over de producten.

 

  • Over de foto's

Presentatie maakt of kraakt een tweedehands artikel. 
Iedereen kent wel voorbeelden van een verkoopfoto met een wasmand vol kleding die wordt aangeboden als "pakket", overbelichte foto's, onderbelichte foto's, uitgestalde kleding op gekreukt beddengoed of speelgoed in een rommelige omgeving. Het andere uiterste is dat er dummiefoto's van internet worden gehaald, waardoor je niet ziet in welke staat het te koop aangeboden exemplaar is. 

Scharrelvos kiest er bewust voor om de achtergrond niet te verwijderen bij de foto's, zodat het duidelijk is dat het echt het exemplaar van Scharrelvos is en geen catalogusfoto. Uitzonderingen hierop hebben tenminste allemaal een vosje mee op de foto, als bewijs van werkelijke foto. Ook kan je hierdoor de kleurechtheid beter inschatten.
Mijn fotoskills zijn niet geweldig, en ik zou eens dringend moeten experimenteren met de daglichtlampen die ik heb staan, maar alle foto's zijn wel écht. De eenheid en herkenbaarheid kan nog wat verder worden doorgezet, maar soms zie je de lijn pas als je al een eind op weg bent met het fotograferen en online zetten. Als ik tijd heb, zal ik van de minder succesvolle settings opnieuw foto's maken.

Volg het Vossenspoor

Er zijn belangrijke nieuwtjes op komst:
- de bekendmaking datum van de opening van de fysieke winkel
- de consignatievoorwaarden om spullen te kunnen verkopen
- al die producten die eindelijk online zullen komen
- ...

De makkelijkste manier om hiervan op de hoogte te blijven is via de Facebookpagina: volgen dus maar!

Opening winkel

Op 5 minuten fietsen van ons huis, in een stadsvernieuwend project om de buurt nieuw leven in te blazen - zó passend voor alles waar Scharrelvos voor staat.

 

© 2018 Scharrelvos | sitemap | rss